There's always a flaw in the system

Je hebt mensen die constant naar de moraal streven. Die dus alles doen wat in een samenleving als correct gezien wordt, voor zichzelf en anderen. Dat doet mij denken aan een keer dat ik bij de supermarkt stond en iemand naast mij begon te schreeuwen dat een man wat jatte. Een blikje bier met een waarde van tachtig cent, had die man onder zijn arm gestopt. En toen de vrouw begon te gillen over wat dus 'absoluut niet mocht' ging die man toch afrekenen.
Ik zag dit alles ietsje anders: die man stond gewoon in de rij om zijn blik af te rekenen. De vrouw maakte zich weer eens verschrikkelijk druk om niks. En vooral, vooroordelen werden hier om de oren geslingerd, want ja, hij zag eruit als een al-een-tijdje-niet-gedouchte-type man. En daar komt nog bovenop dat ik alleen maar kon denken, gun die man toch zijn biertje. Tuurlijk, het is niet goed of tenminste niet zoals het hoort. Maar als ik dan echt kritisch moet gaan doen, wat is wel zoals het hoort? De systemen zijn ook maar bedacht door een mens. Geld betalen om de dorst te stillen wordt gezien als juist. Terwijl dorst een natuurlijk process is en geld betalen een economische factor is.
Daarboven komt nog dat al die ketens, multi-bedrijven en magnaten echt niet een biertje meer of minder zullen missen. Er zit genoeg geld in die lades ook al beweren ze dat de crisis 'zeer hard aankwam'. En als laatste, wat maakt het iemand nou werkelijk uit? Soms vraag ik mij dat echt af. Waarom zijn we allemaal zo geïnteresseerd in de regels? Wat maakt het ons uit dat een onbekende man in de gevangenis beland voor een gestolen biertje? Wat maakt het ons uit dat de supermarkt een biertje gratis door laat gaan? Omdat wij egoïstische wezens zijn. Als hij het mag, dan mogen wij het ook. Dus, als hij iets gratis mee krijgt, waarom wij dan niet ook, is de vraag. Al was 'Ik kan daar gewoon niet tegen' het argument van de vrouw toen ik vroeg waar ze zich druk om maakte. Die vrouw schreeuwde niet naar de man omdat ze hem wilde stoppen, hem wilde bekeren naar het 'goede', ze stopte hem omdat ieder mens gelijke rechten zou moeten hebben. Misschien is dat nog wel veel erger.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Alles wat in de winkels ligt is al voor je geselecteerd.

Het wijf dat elk weekend haar kont staat te draaien

The Very Mery Christmas Wish List