Duidelijkheid

Praten over racisme is één van de moeilijkste dingen die er is, omdat je op de een of andere manier altijd mensen op de tenen staat. Als ik erover begin dat word ik meestal toch al met een scheef oog aangekeken omdat ik wel op 'negers' zou vallen en naar Urban feesten ga en simpelweg een halfbloedje ben. Wat veel mensen weigeren te geloven is dat white privilege bestaat, en daar omheen kijken hartstikke moeilijk is, omdat dat eigenlijk betekent dat je anders moet gaan denken dan je al die tijd hebt gedaan, hoe je groot gebracht bent en moet inzien wat de dingen zijn die in jou leven als vanzelfsprekend hebben geleken, al zijn die voor anderen helemaal niet zo vanzelfsprekend. 

Het probleem met praten over 'de witte man' is dat je heel veel mensen heel erg boos maakt, want 'de witte man heeft ook moet lijden'. Ja. We all bleed the same red, however, it does not spill in the same amounts. Racisme gaat over jaren lange onderdrukking van het zwarte ras. Door het te zeggen dat All Lives Matter in plaats van Black Lives Matter moet het wederom over de witte man gaan. Zo niet, dan voelt ie zich minderwaardig. Omdat het eventjes niet over jou gaat, betekent niet dat je niet relevant bent, dat je geen emoties hebt of pijn. Maar het gaat nu niet over dié pijn. 

Juist door kleur te zien en het onderscheid die altijd gemaakt wordt te begrijpen zul je pas inzien wat racisme is. Ja, in landen als Zuid-Afrika wordt de witte man onderdrukt en wordt hij misschien anders behandeld door de kleur van zijn huid. Het woord hiervoor is alleen niet racisme, omdat racisme alleen gaat over het superieure ras, wat nog altijd de witte, (rijke) man is. 

Dus voordat de lichtgeraakte man zich weer op zijn teentjes getrapt voelt als ik het heb over de vrouw en de gekleurde mens, en expliciet daarbij ook nog even de witte man benoem; dit gaat niet over jou. Dit gaat over meer dan jij in deze tijd. Dit gaat over de geschiedenis van de rassen, de minderheden, white privilege. The dominant hegemony in this society is the white man, dat is gewoon wetenschappelijk bewezen. Dat kan je niet beargumenteren omdat het simpelweg een feit is. 

Nu snap ik dat je mij over één kam scheert met Sylvana Simmons, wat ik liever niet heb, want ik geloof dat er veel meer issues zijn -soms belangrijker- dan racisme. Maar ik wil er best alles aan doen om je bewust te maken van dit onrecht. Ik snap dat je het gevoel hebt goed bezig te zijn door te beweren dat je kleurenblind bent, maar juist het weigeren te geloven dat er werkelijk verschillen zijn tussen twee mensen met verschillende huidskleuren is verkeerd. Je hoeft geen racist te zijn om 'negers te haten'. Ja sorry, even slikken he, racist genoemd worden. 

Populaire posts van deze blog

Alles wat in de winkels ligt is al voor je geselecteerd.

Het wijf dat elk weekend haar kont staat te draaien

The Very Mery Christmas Wish List