You can tell something isn't right when all your heroes are in black and white.

Ik ben mijn bed uit gesprongen om mijn laptop op mijn schoot te trekken en nu zit ik in het donker, met alleen mijn bureaulampje aan, te typen vol rage. Ik scrolde niets vermoedend door mijn Facebook timeline tot ik plots een foto tegenkwam die was geliked door -persoon wil liever onbekend blijven-, waarin stond (moet koeienletters) GIRLS STOP QUOTING MARILYN MONROE. SHE WAS A WHORE NOT A PHILOSOPHER. En mijn handen begonnen te trillen uit woede en ik wilde op dat moment mijn haat aan Facebook en de jeugd van tegenwoordig uitgillen op Twitter en Loslippig.blogspot.nl. Dus dat deed ik (ik ben alleen actief op Twitter als ik ergens fel tegen ben of als ik een liedje met een goede songtekst heb ontdekt). Maar binnen no-time had ik een rate-limit van 6 minuten en kon ik niet meer tweeten en moest ik tot bedaren komen. Dat sta ik niet toe, dus sprong ik uit mijn bed (I know, het is tien uur maar drastisch weekend en slaap teveel-problemen) op het verder te vertellen op mijn white paper blog.

Zoals je dus wel kan vertellen werd ik even gek en zag ik door de bomen het bos niet meer. Gebruik is het zo goed? Hoe durven wij (= generatie Facebook)  te beweren dat Marilyn Monroe een hoer was, die wij absoluut niet mogen quoten? Welke scheikunde nerd, die te vaak is afgewezen, heeft dat bedacht? Behalve dat Marilyn in mijn ogen niet alleen een quote-voorbeeld mag zijn voor een aantal meisjes, vind ik niet dat wij ooit het recht kunnen hebben om legends of the past zwart te gaan maken. I feel sick. Niet alleen dat deze belachelijke stelling zegt dat wij, meisjes, niemand mogen quoten die geen filosoof is, mogen wij überhaupt niet zelf bepalen wie wij quoten... van diegene die deze domme facebook-post heeft bedacht. Well, I dislike you a lot.
Als ik Marilyn, die in meer dan dertig film een belangrijke rol heeft gespeeld, niet mag quoten, wat mag ik dan wel. En nu weet ik wel, dat Marilyn in onze ogen een vrouw is geworden die mooi was omdat ze dikker was en het beeld van de 90's McDonalds, betekent het niet dat Marilyn niet stond voor de ultieme vrouwelijkheid. Ik durf te wedden dat Aphrodite dol op haar zou zijn geweest.

Hoe kunnen wij, als jeugd van tegenwoordig, beweren dat wij weten wat hoeren zijn? En dat wij vinden dat je dat absoluut niet kan quoten? Omdat Marilyn ziek was en dood ongelukkig? Ooit beseft dat de meest gestoorde mensen de interessantste zijn (denk Sylvia Plath). En als ik, of ieder ander meisje, ooit een Marilyn-quote nodig heeft wij deze mogen grijpen en gebruiken om de dag te doorstaan in een wereld vol mannen.

ps, titelverklaring: Al mijn helden (denk John Kennedy) zijn van vroeger (black & white) en nu blijft het stil rond mijn helden verzameling. Dan gaat er toch iets mis? Where are you, heroes?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Alles wat in de winkels ligt is al voor je geselecteerd.

Het wijf dat elk weekend haar kont staat te draaien

The Very Mery Christmas Wish List