Geseksualiseerd

Ik heb altijd de drang gevoeld om te shockeren, misschien dat ik daarom in de eerste klas de hele school op zijn kop zette (of op zijn minst een aantal docenten). Daarbij komt dat ik hou van mensen die shockeren: ik ben niet voor niks naar een Miley Cyrus concert geweest.

En ja, met shockeren komt haat en onbegrip, maar dat vergeet ik af en toe. Vandaag bijvoorbeeld, toen ik eventjes blij was met mijn nieuwe badpak en mijn lichaam – waarvoor ik getraind en gegeten heb afgelopen tijd – werd het al snel heel erg ge-downgrade door één onbekende jongeman. Ik kreeg onder mijn o zo onschuldige foto de iets minder onschuldige reactie met daaronder: “Hahahaaa kanker sletje, waar is jou respect gebleven meid.” … Ja mag ik?...

Wat is een slet? Een meisje of vrouw, natuurlijk. Wat is respect? Respect voor wie? Voor hem of voor mijzelf? Wat is überhaupt een ‘sletje’, een slet die maar een klein beetje slet is?
Wat maakt mij het kwaadst? Het feit dat hij in een zin van negen woorden twee keer moet aangeven dat ik een vrouw ben (meid, for real?!). Een vrouw, ja dus? Heb jij ooit onder de reactie van een jongen gelezen dat die geen respect heeft als hij zijn blote borst laat zien? Tuurlijk mensen lachen achter zijn rug, maar niemand zal het ooit durven plus doen om hem te vertellen dat hij zijn respect verloren is. Om daar nog maar even op terug te komen: Ik ben mijn respect verloren? Voor mijzelf? Want een lichaam posten is puur respect, voor mijzelf, voor mijn eigen verdomde billen waar ik een haat-liefde verhouding mee heb, maar waar ik dankzij deze jongeman opeens smoorverliefd op geworden ben.

Het is niet erg om je hoofd te tonen op foto’s, maar zodra er iets te zien is van je lichaam, je decolleté, je rugwervel, je hand… O jee, je bent een respectloze slet. Wat is dit voor traditioneel gedoe? Wat maakt het deze jongen uit dat ik, een totaal onbekend meisje voor hem, een foto online zet waarop mijn lichaam te zien is?

Ik heb de reactie verwijderd omdat ik mezelf niet wil onderdompelen met de negatieve irrelevante overtuigingen van anderen, maar mijn doel is mislukt: Ik ben uiteindelijk degene die geshockeerd is.  

Populaire posts van deze blog

Alles wat in de winkels ligt is al voor je geselecteerd.

Het wijf dat elk weekend haar kont staat te draaien

The Very Mery Christmas Wish List