The compliment in Cat Calls

Catcalling, het beroemde fenomeen dat ooit begon met bouwvakkers die seksueel gefrustreerd waren en daarom maar alle vrouwen gingen nafluiten. Tegenwoordig met liefde overgenomen door... uhm... vrijwel elke man.

Het filmpje dat door vele bekeken werd door een vrouw die filmde hoe ze constant werd nageroepen door allerlei mannen, terwijl ze aan wandelingetje door New York maakte. Binnen één dag stond er al een filmpje online met een man die er een 'hilarisch' antwoord op had. Vervolgens zag ik de helft van mijn Facebook vrienden er veel te hard om lachen. Vriendinnen van mij die haar maar 'overdreven' vond en catcalling alleen maar een boost voor je ego.

Catcalling zou alles behalve een boost voor je ego moeten zijn, dames en heren. "Cat call betekent letterlijk dat een man een vrouw nafluit of naroept met het doel om aandacht te krijgen of zelfs met de hoop op een affaire. 99,9 procent van de tijd heeft dit geen gevolgen, maar doet de man het voor de sensatie dat het met zich meebrengt," (Urban Dictionaire, 2006). Dus als jij als man denkt dat je een vrouw er werkelijk een plezier meedoet, ben je een hypocriet: jij doet dit voor jezelf.

Ik was met Koningsnacht 2015 in Amsterdam te vinden. Ik droeg een lange zwarte broek, All Stars, een zwart shirt met lange mouwen dat van achteren over mijn kont heen viel, en een hoge kraag met een jas erover heen. Niks aan die outfit zou het mannelijk geslacht moeten uitdagen. Helemaal niks. Er was naast mijn gezicht en handen geen eens een stukje bloot te bekennen, however, ik ben nog nooit zo geïntimideerd.

Het begon onschuldig, met gefluit en het geluid van kusjes, 'mooi die linker' en 'lekker die rechtse'. Daar konden we nog om lachen, want de mannen van het hoge Noorden hadden het kus-geluid nog niet ontdekt. Dat deze mannen het verschil tussen rechts en links wisten was ook al iets waar we even bij stil stonden. Maar naarmate de avond verder verliep werden ook de mannen gretiger - 'drank and dompers hielpen waarschijnlijk niet mee'. Toen wij in de ijskou opzoek waren naar de nachtbus werd het bijna te veel: elke auto die langsreed draaide het raampje om te roepen of we in wilden stappen (lees: dit waren geen taxi's). Alle mannen vonden het noodzakelijk om te laten melden wat ze van ons vonden, van ons haar, van onze loop, van onze billen etc.

Het bizarste punt, want zo kan ik het wel noemen denk ik, bereikte toen wij beide even rustig probeerde te kijken welke kant we op moesten. Ik zag van een afstandje al een groep van zo'n acht jongens aankomen lopen, dus ik zei al meteen: 'Kom we moeten gaan lopen', maar terwijl ik mij omdraaide kwam van links een andere groep van zo'n tien mannen aangewandeld. Dus we liepen in de enige richting die mogelijk was: vooruit. De mannen versnelde hun pas en zodra ze dichtbij genoeg waren begon ze te roepen. Het begint onschuldig: "Wow, jullie zijn zo knap. Zusjes. Zusjes met mooie billen. O, geile kont/sanka/bil. O, bitches ik wil jullie doen. Ik wil jullie kapot maken." Zodra je niet reageert komt de hele razernij: "Krijg kanker (of elke andere ziekte die ze kennen), val dood, kanker dan ook meteen op", of de nog ergere partij: waarbij ze je achterna rennen tot je reageert. Wat ze willen bereiken is niet duidelijk, maar je versnelt je pas toch onbewust.

Iedereen die cat calling nog steeds als een compliment ziet moet even realistisch doen: Als een man zijn raampje opendoet om jou te vertellen dat je een grote kont hebt of een lekker lijf is dit géén compliment. Dit is niet alleen het meest lage wat ze kunnen doen voor jou: ff een raampje opendraaien kunnen we allemaal. Uiterlijke schoonheid is het meest relatieve wat we hebben op deze aarde, dus daar hoef ik absoluut niks over te horen. En een man die je naroept doet dit alleen voor zijn eigen pleziertjes, met het idee dat jij er echt nog van overtuigd kan worden iets voor hem te doen, want hij heeft al zoveel gedaan (namelijk naar je kont gekeken).

En ja, ik weet het, zelfs je vrienden en familie melden dat 'Ja ja, bij jou roepen ze allemaal' en 'Het is ook veel te laat om alleen over straat te gaan tussen dronken mannen'. Dit zou nooit zo mogen zijn. Voor een man is het nooit te laat. En de manier waarop ik eruit zie kan ik niet veranderen. Dit zou niet mogen lijden onder mijn vermogen om een leuke avond te hebben.

Kwam ik thuis met een groter ego? Nee. Kwam is verveeld/geïrriteerd en gekweld thuis? Absoluut.  

Populaire posts van deze blog

Alles wat in de winkels ligt is al voor je geselecteerd.

Het wijf dat elk weekend haar kont staat te draaien

The Very Mery Christmas Wish List